Je leest het goed, want jij bent baas over je eigen leven. Je neemt je eigen verantwoordelijkheden en beslist zelf welke stappen je zet of niet zet. M.a.w. Jij kiest voor een burn-out of geen burn-out.   

Wij nemen dagelijks meer dan honderden beslissingen, belangrijke en minder belangrijke. Maar eigenlijk is elke keuze belangrijk. Iedere keuze die je maakt heeft effect op je ‘work-life balance’ en op jouw gelukkige ‘IK’. Elke keuze heeft dus een ‘impact’ op je leven.

 

Op het eindpunt van je leven komt de spijt

Sluit je ogen en ga in je kist liggen. Ja, ja, we vragen je inderdaad om in je denkbeeldige doodskist te gaan liggen. Gaat dit een tikkeltje te ver? Helemaal niet, want op het eindpunt van je leven komt de spijt.

Uit het systematisch onderzoek van Bronnie Ware, een verpleegster op de palliatieve zorg, bleek dat heel wat patiënten spijt hebben van gemaakte keuzes.

 

Dit is de top 5 van ‘spijt’

De ondervraagden wensten dat zij:

  1. minder keuzes gemaakt zouden hebben op basis van anderen hun mening. Dit was zowel het geval voor hun job keuze, geldzaken, de goedkeuring van ouders, vrienden, etc.
  2. niet zo hard hadden gewerkt. Werk moet een bron van voldoening en een gevoel van geluk geven, maar werken mag niet ten koste gaan van je relaties (geliefden, naasten, …) en zeker niet ten koste van je gezondheid.
  3. hun vriendschappen meer hadden gekoesterd. Vriendschap werkt als een oppeppende drug. Leuke momenten met vrienden geven energie en een goed gevoel. De medisch verklaring hiervoor is dat er endorfine vrijkomt in je lichaam. Het is morfine voor je lichaam; een middel tegen pijn.
  4. niet hun gevoelens hadden opgekropt. Opkroppen kan leiden tot uitbarsting. Een vulkaan barst ook niet uit van vandaag op morgen. Na verloop van tijd zijn frustraties zoals een etterende wonde, die moet open barsten om te genezen.
  5. beter hadden leren omgaan met tegenslagen. Bekijk het leven door een roze bril, want jij krijgt niet meer tegenslagen in het leven dan je aankan. Leer omgaan met moeilijke momenten, sta op en ga verder.


Makkelijk gezegd? Misschien wel, maar het hoeft niet allemaal in één keer aangepakt te worden. Rome is ook niet op één dag gebouwd. Als je er niet mee start of als je niets onderneemt dan blijf je in dezelfde negatieve spiraal. Een spiraal die kan eindigen in een burn-out.

 

Je staat er niet alleen voor

Jij bent de baas, weet je nog? Wil jij werken aan je ‘work-life balance’? En wil je burn-out en bore out vermijden? Wil jij minder stress? Zou je willen weten wat de juiste keuzes voor jou zijn? Wens je gelukkig(er) zijn? Wacht dan niet te lang en neem het heft in eigen handen. Wij kunnen jou helpen en gaan voor 100% garantie. Neem contact op met ons op: info@solut-hr.be

Of doe de test

www.garantieopsucces.be

Mis onze interessante blogs niet, volg ons op Facebook en/of LinkedIn


4 reacties

Michel Piedfort · 30 oktober 2019 op 10:26

Kies je echt als je zelf niet bewust bent dat de burn-out je leven binnensluipt?

    Garantie op succes · 30 oktober 2019 op 11:57

    Hallo Michel, Je kiest natuurlijk niet letterlijk om een burn-out te krijgen, maar zoals je in het artikel leest zijn er wel een aantal factoren die je zelf in de hand hebt. Door bewuster met triggers om te gaan en je daar tegen te wapenen verklein je de kans. Een KernTalentenAnalyse helpt je daarbij en geeft je trouwens een beter beeld van jezelf. Je krijgt inzicht in hoe jij problemen kunt aanpakken en hoe je ze in de toekomst kunt vermijden. Indien je vragen hebt mag je ons ook steeds contacteren via het contactformulier of telefonisch.

Mark · 31 oktober 2019 op 22:06

Heb er in het verleden 9 burn-outs gehad in 2 jaar tijd, puur door de druk van hogerhand door steeds kortere deadlines van projecten.

Ik was heus niet de enige, moment ik er vertrok is een overgrote meerderheid van personeel binnen een periode van 1 maand allemaal hun ontslag gaan geven.

Nog geen jaar later is de firma in faling gegaan,
simpelweg omdat ze geen personeel meer konden vinden en de resterende op pensioen allemaal gingen.

De standpunten in het artikel zijn enigzins 1 kant van het hele verhaal, we hebben er inderdaad ook voor een deel zelf schuld aan, maar veel hangt af hoe een bedrijf met haar medewerkers om gaat.

Gezond, logisch verstand samen met een eerlijk transparante communiciatie wint het op termijn van een hele hoop “opleidingen” qua managementtechnieken om het personeel “onder de knie” te krijgen.

Ik heb altijd de klanten op de eerste plaats gezet, niet het bedrijf en zeker niet de grillen van vele managers die denken te weten hoe ze de zaken moeten aanpakken.

Het is zoals Richard Branson ooit zei :

Take care of your employees, they in turn take care of your business.

    Garantie op succes · 14 november 2019 op 14:59

    Beste Mark,
    Sorry voor de late reactie, maar we hebben een tijdje problemen gehad met onze website.
    We begrijpen uiteraard dat het een “én én verhaal” is. De titel is gekozen om reacties uit te lokken en daar zijn we blijkbaar in geslaagd 😉 Solut adviseert bedrijfsleiders altijd om hun personeel met respect te behandelen en voldoende te communiceren. Helaas gebeurt het nog steeds dat bedrijven enkel winst willen maken op de kap van hun personeel en weinig begrip tonen voor de werkomstandigheden. We hopen dat het intussen beter met je gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *